بلاگ

نوار تسمه نقاله چیست و کاربرد آن

نوار تسمه نقاله چیست و کاربرد آن

تسمه نقاله چیست ؟

نوار تسمه نقاله چیست و کاربرد آن, سیستم تسمه نقاله شامل دو یا چند قرقره با یک حلقه متصل حمل وسایل  است که در اطراف آنها می چرخد و باعث ایجاد اثر کششی برای کالاهایی می شود که حمل می کند. به وسیله نیروی الکتریکی، یک یا چند قرقره شروع به کار و افزایش قدرت حمل می شوند و این امر باعث حرکت تسمه و وسایل روی آن به سمت جلو و در امتداد سیستم می شود.

تسمه ها از یک یا چند لایه مواد تشکیل شده اند. معمول است که کمربندها دارای سه لایه باشند: یک پوشش فوقانی، یک پوشش مرکزی و یک پوشش تحتانی. با این حال، مواردی وجود دارد که بسته به کالایی که روی سیستم نقاله حمل می شوند، لایه های بیشتری مورد نیاز است.

هدف از لایه مرکزی، افزایش قدرت و دادن شکل به سیستم نقاله است و اغلب از جنس پارچه یا فلزی است که دارای تار و پود است. تار به طناب های طولی اطلاق می شود و به دلیل اینکه مسئولیت سطح مقاومت و کشش تسمه را بر عهده دارد، ویژگی رونده تسمه را تعریف می کند.

پود نشان دهنده مجموعه ای از طناب های عرضی است که به تسمه خاصیت مقاومت در برابر بریدگی و ضربه می دهد و در عین حال بسیار انعطاف پذیر است تا اطمینان حاصل شود که سیستم به راحتی نمی شکند.

متداول ترین موادی که در لایه مرکزی مورد استفاده قرار می گیرند شامل فولاد، پلی استر، نایلون، پنبه و آرامید هستند؛ در حالی که این مواد تشکیل دهنده لایه های فوقانی و تحتانی معمولاً ترکیبات لاستیکی یا پلاستیکی مختلفی هستند که در استفاده از تسمه مشخص می شوند.

اگر سیستم نقاله حامل کالاهای سنگین باشد، به دلیل استحکام بالا و افزایش دوام، می توان از تسمه نقاله های فولادی استفاده کرد.

تسمه نقاله های فولادی در مقایسه با تسمه های نقاله با مقاومت پایین تر که از پلی استر، نایلون و پنبه استفاده می کنند از تارهای استیل ساخته شده اند.

از آن طرف، استحکام کمتر مواد مورد استفاده در تسمه باعث کاهش میزان انرژی مصرفی برای بهره برداری و در عین حال افزایش عمر محصول و افزایش بهره وری می شود.

نوار تسمه نقاله چیست و کاربرد آن

نوار تسمه نقاله چیست و کاربرد آن

ساختار نوار تسمه نقاله چیست؟

تسمه نقاله دارای یک یا چند لایه است و به طور معمول دارای سه لایه است: پوشش لاستیکی بالا، منجید‌ها و پوشش لاستیکی پایین.

منجیدها تار و پودی بافته شده در لایه‌ی میانی هستند که به منظور مقاومت طولی و عرضی در تسمه نقاله تعبیه می‌شوند. متداول‌ترین متریال‌های منجید عبارت است از: رشته‌های فولادی، پلی‌استر، نایلون، کتون و آرامید.

لایه‌های پوششی معمولاً از لاستیک یا پلاستیک ساخته می‌شوند. تسمه نقاله‌های فلزی زمانی که به استقامت بیشتری نیاز است مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال تسمه نقاله‌های با مقاومت‌های بیشتر از رشته‌های فولادی ساخته می‌شوند. این نوع تسمه نقاله با مقاومت ۱۰ هزار نیوتون بر میلیمتر در معدن چیکی کاماتا در شیلی، دومین معدن بزرگ رو باز دنیا استفاده می‌شود.

در شیلی، استفاده از تسمه نقاله‌های پلی‌استر، نایلون و کتون با استحکام پایین رایج است و از آرامید با نیروی مقاومت بین ۶۳۰ تا ۳۵۰۰ نیوتون بر میلی‌متر نیز استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از تسمه نقاله با لایه‌های آرامیدی، صرفه جویی در انرژی، افزایش طول عمر و افزایش بهره‌وری است.

به عنوان مثال تسمه‌ نقاله‌ی آرامیدی با مقاومت ۲۲۵۰ نیوتون بر میلی‌متر و به طول ۳۴۰۰ متر در معدن زغال سنگ بائودین واقع در چین مورد استفاده قرار می‌گیرد که بنا بر گزارش رسمی این امر باعث ۱۵ درصد صرفه‌ جویی در انرژی شده است.

 آشنایی با اجزای تشکیل‌دهنده‌ی تسمه نقاله

تسمه نقاله به عنوان مهمترین اجزای نوار نقاله معرفی می‌شود و کالاهای مختلف بر روی آن قرار می‌گیرند تا جابه‌جا شوند.

یکی دیگر از اجزای این وسیله مکانیکی قاب است. قاب مانند پوشش محافظ از تسمه در برابر آسیب محافظت می‌کند.

همه نوارهای نقاله‌ از قطعاتی به شکل استوانه به نام غلتک تشکیل شده‌اند. این غلتک‌ها با یکدیگر مرتبطند و تسمه‌ها دور آن‌ها به چرخش در می‌آیند.

همه وسایل مکانیکی به یک موتور محرک نیاز دارند تا شروع به حرکت کنند. یکی دیگر از اجزای مؤثر بر عملکرد نوار نقاله موتور محرک است.

سرعت موتور محرک با قطعه‌ای به نام گیربکس تنظیم می‌شود. ارسال دستور موتور به تسمه‌ها و غلتک‌ها توسط اتصالات انجام می‌شود. میزان سفتی تسمه نیز با قطعه‌ای به نام سفت‌کن نوار تنظیم می‌شود.

کاربرد نوار نقاله چیست؟

از کاربرد هایی که در آن ها کانوایرها مورد استفاده قرار می گیرند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توزیع محصولات، قطعات و…
  • انبارداری
  • تاسیسات ساخت و تولید محصولات
  • توزیع اجناس در خرده فروشی ها و عمده فروشی ها
  • دسته بندی و مرتب سازی محصولات، قطعات و…
  • جا به جایی وسایل در فرودگاه ها، پست خانه ها و…
  • انتقال گیاهان برداشت شده در صنعت کشاورزی
  • انتقال مواد غذایی در صنایع غذایی

حرف آخر

امیدواریم که شما از این مقاله راضی بوده باشید .

توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر دیگر وبلاگ های ما را مطالعه کنید.

موفق باشید …


شما بزرگواران می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر جهت خرید انواع ورق نسوز با مجموعه سیلیکون نسوز تماس بگیرید.

شماره تماس :

۰۹۱۲۳۱۸۸۸۹۰
۰۹۱۲۱۵۸۰۰۳۴
۰۲۱۳۳۹۷۰۹۰۷

ساعت کاری و پاسخگویی تلفنی شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸ عصر ، پنجشنبه ۹ صبح الی ۱۳ ظهر

 

ایمیل : Silicon.nasuz@gmail.com
واتساپ: 09123188890
اینستاگرام : silicon.nasuz@
حجره اینترنتی : silicon-nasuz-parsian

سیلیکون نسوز چیست؟, تولید پروفیل تی شکل سیلیکونی , تولید شیلنگ سیلیکونی , تولید پروفیل سیلیکونی, پروفیل سیلیکونی یوشکل , پروفیل سیلیکونی شیاری , پروفیل سیلیکونی آلمانی بادشونده, پروفیل سیلیکونی نسوز, تولید نوار آبندی, تولید نوار آبندی سیلیکون اسفنجی, شیلنگ های سیلیکونی, پروفیل سیلیکونی نسوز, شیلنگ سیلیکونی,ورق نسوز, کاسه نمد, پارچه نسوز, ورق فیبری, ورق سیلیکون, ورق ارتالون, ورق پلی آمید, ورق پلی اتیلن, ورق اسفنجی, نوار لاستیکی ساده, نوار لاستیکی منجید دار, نوار لاستیکی ضد اسید, نوار لاستیکی ضد روغن , نوار لاستیکی ضد سایش, نخ های گرافیتی, نخ تفلنی,بهترین تولید کننده سیلیکون نسوز در تهران, نوار تسمه نقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *