بلاگ

پنبه نسوز چیست

پنبه نسوز چیست

پنبه نسوز چیست؟

پنبه نسوز چیست,  نامی است که به گروهی از شش کانی از مواد معدنی الیافی یعنی آموزیت، کریزوتیل، کروسیدولیت و اشکال فیبری ترمولیت، اکتینولیت و آنتوفیلیت اطلاق می شود که به طور طبیعی در طبیعت وجود دارند.

کریزوتیل، متعلق به خانواده کانیهای سرپانتین است، در حالی که مابقی متعلق به خانواده آمفیبولها هستند. پنبه نسوز سیلیکاتهای منیزیم یا کلسیم بسیار سمی، با ویژگیهای نسوز هستند.

همه اشکال پنبه نسوز خطرناک است و می‌ توانند باعث سرطان شوند اما اشکال آمفیبولی آن برای سلامتی، خطرناک‌ تر از کریزوتیل می باشد. کانیهای پنبه نسوز، از الیاف نازکی تشکیل شده‌ اند که به صورت موازی در کنار هم قرارمی گیرند و می‌ توانند از یکدیگر جدا شوند.

پنبه نسوز چیست

تاریخچه پنبه نسوز

حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد در فنلاند از پنبهٔ کوهی برای ساخت ظرف‌های گلی استفاده می‌شده‌ است و در مقیاس محدود، از حدود ۲۰۰۰ سال قبل استفاده از پنبهٔ کوهی برای تهیهٔ لباس مرسوم بوده‌است.

هرودوت (۴۵۰ سال قبل از میلاد) نقل می‌کند که چگونه رومیان مردگان خود را قبل از سوزاندن درون پارچه‌های بافته شده از پنبهٔ کوهی می‌پیچیدند تا بهتر بتوانند خاکستر مرده خود را جمع‌آوری نمایند و این ماده را «آمیانتاژ» یعنی خلل ناپذیر، پلیدنشدنی و فسادناپذیر می‌نامیدند.

پنجاه سال بعد از میلاد مشکلات مربوط به پنبهٔ کوهی و استفاده از ماسک‌های ویژه که از ورود غبار پنبهٔ کوهی جلوگیری می‌کرد مطرح بود. گفته می‌شود شارلمانی لباسی از پنبهٔ کوهی داشت که با پوشیدن آن از درون آتش عبور کرد و تطهیر شد و هیچ صدمه‌ای به او نرسید.

کاربردهای پنبه نسوز

استفاده از محصولات دارای آزبست به تعداد زيادي کارخانه منجر شده است، هر چند اکثر محصولات می توانند به عنوان مصالح ساختمانی یا ماده های اتومبیل سازی طبقه بندی شوند، ولی برخی از آن ها عمومیت دارند. فهرست زیر حاوی بعضی از شناخته شده ترین کاربردهای آزبست است:

 قطعات خودروسازی

یکی از شایع ترین کاربردهای آزبست، ساخت قطعات کوچک و کاربردی خودروهاست. پنبه نسوز عامل افزایش مقاوت لنت های ترمز، صفحه کلاج، آستر کاپوت، واشر و سوپاپ ها در برابر سایش است.

 کاشی و عایق بندی

در کفپوش کردن کف، سقف و پشت بام ها اکثرا از آزبست استفاده می شود. چسب استفاده شده برای کاشی های کف هم منبع تماس با هوای آلوده بوده است. سقف های دارای پنبه نسوز در ایران، پوشش های ایرانیت است.

 سیمان سازی

سیمان دارای پنبه نسوز به علت وجود الیاف سبک و ایجاد مقاومت زیاد در مصالح ساختمانی استفاده می شود. خصوصیت عایق بندی و مقاومت زیاد در برابر حرارت و گرما سبب شد یک ماده ی مناسب برای اضافه کردن به سیمان باشد.

 صنایع پارچه ای

پنبه نسوز به خاطر مقاومت بالا در برابر حرارت و عناصر خورنده در تولید پارچه ها و پوشاک استفاده می شود. برخی از متداول ترین پارچه ها شامل پتو ها، لباس های آتش نشانی و تولید نخ است.

آشنایی با انواع پنبه نسوز

به طور کلی آزبست دارای ۶ نوع متفاوت بوده که این شش نوع در دو دسته کلی آمفیبول و سرپنتین طبقه بندی می گردند.

اکتینولیت، آموزیت، آنتوفیلیت، کروسیدولیت و ترمولیت پنج نوع از پنبه نسوز هستند که در دسته آزبست آمفیبول طبقه بندی می شوند. در دسته دیگر که سرپنتین نام دارد تنها یک آزبست با نام کریزوتیل وجود دارد.

تمام انواع پنبه نسوز از جنس فیبر و الیاف هستند و تنها تفاوتی که میان دو دسته آمفیبول و سرپنتین وجود دارد در شکل الیاف تشکیل دهنده آن هاست.

الیاف سازنده خانواده آمفیبول کوتاه، صاف، سفت و سوزنی مانند اند و در طرف دیگر، گروه سرپنتین از الیافی بلند، مجعد و انعطاف پذیر تشکیل شده اند.

اکتینولیت: به رنگ قهوه ای سوخته، متشکل از کلسیم، منیزیم، آهن و سیلیسیم. در صنایع سیمان، عایق کاری، رنگ و ساخت تخته گچ کاربرد دارد.

آموزیت: قهوه ای رنگ، داری الیاف تیز و شکننده، مقاوم در برابر حرارت و آتش. در ساخت مصالح ساختمانی نسوز، صنعت کشتی سازی، لوله های عایق، عایق های حرارتی و الکتریکی کاربرد دارد.

آنتوفیلیت: قهوه ای یا زرد رنگ، حاوی منیزیم و آهن. یکی از نادرترین انواع پنبه نسوز بوده و در صنعت کاربرد چندانی ندارد.

کروسیدولیت: آبی رنگ بوده و به دلیل اندازه بسیار کوچک الیافش، به سادگی وارد ریه ها می گردد. این نوع پنبه نسوز بالاترین خطر را در احتمال بروز بیماری و مرگ و میر دارد. این ماده به دلیل عدم مقاومت در برابر حرارت به ندرت در تولیدات تجاری به کار می رود.

ترمولیت: از سفید شیری تا رنگ سبز تیره موجود بوده و عمدتاً از منیزیم تشکیل شده است. در حوزه رنگ، عایق کاری، ساخت سقف ساختمان، تهیه مواد آرایشی مبتنی بر تالک مورد استفاده است.

خطرات پنبه نسوز و جایگزین های آن

به دلیل مسمومیت الیاف ( الیاف بلند تر از 5 نانومتر و با قطر کمتر از 3 میکرومتر ) در ریه ها و همچنین ایجاد گرد و غبار ریز در خلال فراوری آزبست و مواد آزبست دار (ابتلا به آزبستوزیس، سرطان ریه و مزوتلیوما) مقررات شدیدی برای تامین ایمنی وضع گردیده است.

حداکثر غلظت مجاز در مکان های کاری کشور آلمان از سال 1982 برابر یک لیف (Fiber) در هر سانتی متر مکعب بوده است.این مسئله سبب گردیده است تا در خصوص یافتن مواد جایگزین پنبه کوهی تحقیقات مفصلی به عمل آید و در نتیجه چندین جایگزین برای کاربرد های صنعتی معرفی شده اند.

و در آخر

شما بزرگواران می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر جهت خرید انواع ورق نسوز با مجموعه سیلیکون نسوز تماس بگیرید.

شماره تماس :

۰۹۱۲۳۱۸۸۸۹۰
۰۹۱۲۱۵۸۰۰۳۴
۰۲۱۳۳۹۷۰۹۰۷

ساعت کاری و پاسخگویی تلفنی شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸ عصر ، پنجشنبه ۹ صبح الی ۱۳ ظهر

 

ایمیل : Silicon.nasuz@gmail.com
واتساپ: 09123188890
اینستاگرام : silicon.nasuz@
حجره اینترنتی : silicon-nasuz-parsian

سیلیکون نسوز چیست؟, تولید پروفیل تی شکل سیلیکونی , تولید شیلنگ سیلیکونی , تولید پروفیل سیلیکونی, پروفیل سیلیکونی یوشکل , پروفیل سیلیکونی شیاری , پروفیل سیلیکونی آلمانی بادشونده, پروفیل سیلیکونی نسوز, تولید نوار آبندی, تولید نوار آبندی سیلیکون اسفنجی, شیلنگ های سیلیکونی, پروفیل سیلیکونی نسوز, شیلنگ سیلیکونی,ورق نسوز, کاسه نمد, پارچه نسوز, ورق فیبری, ورق سیلیکون, ورق ارتالون, ورق پلی آمید, ورق پلی اتیلن, ورق اسفنجی, نوار لاستیکی ساده, نوار لاستیکی منجید دار, نوار لاستیکی ضد اسید, نوار لاستیکی ضد روغن , نوار لاستیکی ضد سایش, نخ های گرافیتی, نخ تفلنی,بهترین تولید کننده سیلیکون نسوز در تهران, نوار تسمه نقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *