بلاگ

کاسه نمد چیست و انواع آن

کاسه نمد چیست و انواع آن

کاسه نمد چیست؟

کاسه نمد چیست و انواع آن, کاسه نمد قطعه‌ای است که در تمامی سیستم‌های هیدرولیکی از جمله پمپ‌ها، پیستون‌ها و اتصالات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در برخی منابع واژه «Oil Seal» که در فارسی به نام کاسه نمد ترجمه شده است، به سایر سیستم‌های آب‌بندی مانند «اورینگ» (O-ring) هم اطلاق می‌شود اما در فارسی به طور معمول به این نوع از آب‌بندها «اورینگ» می‌گویند.

کاسه نمد به طور معمول از دو بخش تشکیل شده است: بخش فلزی و سخت خارجی و بخش انعطاف‌پذیر داخلی. کار اصلی عایق‌کاری را بخش انعطاف‌پذیر انجام می‌دهد که به بخش فلزی چسبیده است. بخش داخلی از پلاستیک سنتزی یا طبیعی تشکیل شده و با اعمال فشار مناسب بر روی محور، از روغن‌ریزی جلوگیری می‌کند.

نحوه عملکرد کاسه نمد چگونه است؟

نحوه عملکرد کاسه نمد بسیار ساده است. لبه کاسه نمد بر روی بخش دوار به طور معمول شفت قرار می‌گیرد و جداره (قطر بیرونی) در محفظه نگهدارنده به صورت فشرده چفت می‌شود و به این ترتیب، کاسه نمد در جای خود قرار می‌گیرد.

برای جلوگیری از حرارت زیاد، لبه‌های کاسه نمد باید روغن‌کاری شود.

به عبارت بهتر، کاسه نمد از طریق عمل پمپ کردن در محل تماس لبه و سطح شفت، از نشتی جلوگیری می‌کند.

جهت پمپ، نسبت مستقیمی با جهت پروفایل فشاری دارد. این پروفایل فشاری توسط طراحی هندسی لبه کنترل می‌شود که گرادیان فشاری بزرگ‌تری در بخش روغنی لبه ایجاد می‌کند. البته این گرادیان فشاری تنها یک جنبه از نحوه عملکرد کاسه نمد به شمار می‌آید.

جنبه دوم، وجود لایه‌ای از یک فیلم روغنی بین لبه کاسه‌نمد و سطح شفت است. جنبه سوم به تشکیل ناهمواری‌ها بر روی لبه کاسه‌نمد اختصاص دارد.

این ناهمواری‌ها به گونه‌ای قرار می‌گیرند که سیال را به طرف بخش روغنی پمپ می‌کنند. در تصویر زیر، این پروفایل فشاری و عوامل ایجاد کننده آن‌‌ را مشاهده می‌کنید.

کاسه نمد چیست و انواع آن

 

انواع کاسه نمد

در هر ماشین صنعتی، خودرو و یا به طور کلی در هر وسیله ای، جنس کاسه نمد متغییر است که بسته به حرارت یا دما و یا فشار استفاده می شود.

در دمای بالا از کاسه نمد های سیلیکونی که مخصوص حرارت یا دما می باشد، استفاده می گردد. اما اگر دما و حرارت بالای ۲۵۰درجه باشد از کاسه نمد وایتون (نسوز) استفاده می شود.

گاهی در برخی ماشین های صنعتی یا جایی از خودرو ها به دلیل خشک بودن و فشار گاز کولر خودرو، باید از کاسه نمد های کربنی استفاده شود.

کربن یا همان سوخته خالص جلوی فشار بالا را به دلیل جذب کربن روی شافت، می گیرد. اما در مواردی که در معرض آب باید باشند از کاسه نمدهایی با فنر استیل بخاطر زنگ زدگی باید بهره برد.

نمونه دیگر را می توان در دستگاه های صنعتی که از حرارت بالایی برخوردار نمی باشند یافت که کاسه نمد های معمولی یا NBR نامیده می شوند.

انواع دیگر را می توان در جایی که شفت حرکت رفت و برگشتی دارد یافت.

در این موارد از کاسه نمد های دو فنر به دلیل کارکردن شافت در دو طرف دستگاه استفاده می کنند.مانند کمک موتور سیکلت ها و خودرو ها و یا هر جایی که شفت حرکت رفت و برگشتی دارد.

باید خاطرنشان کرد که نوع طراحی کاسه نمد نیز متفاوت است. بعنوان مثال شیار لبه ی داخلی کاسه نمد که گاهی به سمت چپ یا راست و یا، چپ و راست است برای برگردان روغن روی شفت طراحی شده است. پس باید توجه داشت که شفت دستگاه یا خودروی مورد نظر چپ گرد است یا راست گرد چون شیار روی لبه کاسه نمد در دَوَران و گردش بالا باعث می شود روغن روی شافت بریزد و همیشه چرب نگه داشته شود. اگر شیار برعکس باشد روغن از شفت رد می شود و خودرو یا دستگاه نشتی روغن پیدا می کند.

اجزای کاسه نمد

کاسه نمد قطعه ای متشکل از سه قطعه فنر، واشر کاسه ای شکل فلزی و نمد فشرده است که مانع نشت سیالات در قطعات مکانیکی میشود و ضمنا از نفوذ گرد و غبار به قطعات مکانیکی نیز جلوگیری میکند. اما امروزه بطور کلی به هر یک از واشرهای لاستیکی گرد در اندازه‌های مختلف که در دستگاه های مکانیکی مختلف مثل موتور اتومبیل برای پیشگیری از نفوذ روغن به بیرون به کار می‌رود کاسه‌نمد می گویند.

میتوان گفت، هر جا چرخشی باشد کاسه نمد هم هست، یعنی کاسه نمد جلوی بلبرینگ قرار میگیرد تا مایع و یا هر سیالی داخل موتور یا دستگاه از آن خارج نشود. برای دریافت بهترین کارایی از کاسه نمد باید شرایط محیطی را مورد بررسی قرار دهیم.

جنس کاسه نمد

کاسه نمد از ترکیب مواد پلاستیکی و فلزات ساخته می شوند، تا بتواند در شرایط مختلف همچون دما و فشار بالا، مواد شیمیایی و محیط اسیدی و بازی مقاومت لازم را داشته باشد و دچار فرسودگی و خوردگی نشود چون هرگونه فرسودگی موجب نشت روغن می شود.

کاسه نمد در خودرو

هر قسمت از خودرو که از روغن استفاده کند کاسه نمد نیز یکی از اعضای آن خواهد بود. بنابراین در سیستم‌های انتقال قدرت، فرمان، ترمز و …. این قطعه وجود دارد که در ادامه بیان می‌گردد:

کاسه نمد پلوس

کاسه نمد پلوس یک قطعه پلاستیکی بوده که در محل اتصال پلوس با دیفرانسیل یا جعبه دهنده قرار دارد. وظیفه این قطعه جلوگیری از نشت روغن از جعبه دنده یا محفظه دیفرانسیل می‌باشد.

کاسه نمد گیربکس

برای جلوگیری از نشت روغن در محورهای ورودی و خروجی جعبه دنده خودرو از کاسه نمد گیربکس استفاده می‌شود. از آنجایی که عوض نمودن کاسه نمد گیربکس یک فرآیند زمان‌بر و پرهزینه است برای جلوگیری از خوردگی و کاهش نیاز به تعویض از کاسه نمدهای مارپیچ استفاده می‌گردد.

کاسه نمد میل سوپاپ

این کاسه نمد در سرسیلندر قرار دارد و برای اینکه از روغن‌ریزی در انتهای میل سوپاپ جلوگیری کند استفاده می‌شود. اصولا کاسه نمد میل سوپاپ از قطعاتی با مقاومت زیاد ساخته شده و تا زمان زیادی نیاز نیست تعمیر شود اما این قطعه هم پس از مدتی خورده شده و در این ناحیه روغن‌ریزی برای موتور بسیار خطرناک خواهد بود زیرا هم امکان تخلیه روغن و صدمه به موتور وجود دارد و هم احتمال خواهد داشت روغن برروی تسمه تایمینگ ریخته شود که در هر دو صورت صدمات بسیار زیادی به موتور وارد می‌گردد.

کاسه نمد میل‌لنگ

از کاسه نمد میل‌لنگ با این هدف استفاده می‌گردد که روغن به طور مجدد به مخزن روغن منتقل شده و از روغن‌ریزی جلوگیری شود. در کل موتور خودرو از دو کاسه نمد تشکیل شده که عبارتند از: یکی در جلوی موتور و پشت پولی سر میل‌لنگ و دیگری پشت فلایویل.

حرف آخر

امیدواریم که شما از این مقاله راضی بوده باشید .

توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر دیگر وبلاگ های ما را مطالعه کنید.

موفق باشید …


شما بزرگواران می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر جهت خرید انواع ورق نسوز با مجموعه سیلیکون نسوز تماس بگیرید.

شماره تماس :

۰۹۱۲۳۱۸۸۸۹۰
۰۹۱۲۱۵۸۰۰۳۴
۰۲۱۳۳۹۷۰۹۰۷

ساعت کاری و پاسخگویی تلفنی شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸ عصر ، پنجشنبه ۹ صبح الی ۱۳ ظهر

 

ایمیل : Silicon.nasuz@gmail.com
واتساپ: 09123188890
اینستاگرام : silicon.nasuz@
حجره اینترنتی : silicon-nasuz-parsian

سیلیکون نسوز چیست؟, تولید پروفیل تی شکل سیلیکونی , تولید شیلنگ سیلیکونی , تولید پروفیل سیلیکونی, پروفیل سیلیکونی یوشکل , پروفیل سیلیکونی شیاری , پروفیل سیلیکونی آلمانی بادشونده, پروفیل سیلیکونی نسوز, تولید نوار آبندی, تولید نوار آبندی سیلیکون اسفنجی, شیلنگ های سیلیکونی, پروفیل سیلیکونی نسوز, شیلنگ سیلیکونی,ورق نسوز, کاسه نمد, پارچه نسوز, ورق فیبری, ورق سیلیکون, ورق ارتالون, ورق پلی آمید, ورق پلی اتیلن, ورق اسفنجی, نوار لاستیکی ساده, نوار لاستیکی منجید دار, نوار لاستیکی ضد اسید, نوار لاستیکی ضد روغن , نوار لاستیکی ضد سایش, نخ های گرافیتی, نخ تفلنی,بهترین تولید کننده سیلیکون نسوز در تهران, 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *