بلاگ

گسکت چیست؟

گسکت چیست

گسکت چیست؟ نوعی دربند است که کاربرد اصلی آن جلوگیری از نشت سیالات و به طور کلی آب‌ بندی است.

گسکت یا همان واشر صنعتی برای آب بندی یک وسیله و جلوگیری از خروج انواع سیالات مانند آب، هوا، گاز و… در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو گسکتها باید به گونه‌ای ساخته شوند که در مدت زمان اتصالشان در دما و فشارهای سیال دوام و طول عمر بالایی داشته باشند.

گسکت یک جزء الاستومری است که تقاطع بین دو سطح را پر می‌کند. این قطعات معمولاً از انواع مختلفی از جمله لاستیک، چوب پنبه یا کاغذ، فلز، مس و فوم هستند که گسکت بین آن‌ها قرار می‌گیرد.

 

انواع گسکت

گسکت‌ ها در انواع مختلف و براساس دسته‌‌ های متفاوتی از جمله جنس، کاربرد، شکل و… طبقه‌ بندی می‌شوند در لیست زیر به آن‌ها پرداخته شده است.

 

انواع گسکت

انواع گسکت‌ ها بر اساس جنس:

  • فلزی (Metal Gasket)
  • کامپوزیت یا نیمه فلزی (Composite Gasket or Semi-Metallic)
  • غیرفلزی (Non-Metallic Gasket)
  • رینگی (Ring Joint Gasket)
  • اسپیرال (Spiral Gasket)
  • شانه ای (Kammprofile Gasket)
  • گرافیتی (Graphite Gasket )
  • ژاکتی (Jacketed Gasket)
  • تفلون (PTFE Gasket)
  • کیت عایقی (Insulation Kit Gasket)
  • لاستیکی (Rubber Gasket)
  • جکت دار (jacketed gasket)
  • سخت (Hard Gasket)

گسکت چیست

گسکت فلزی

گسکتهای فلزی در انواع مختلف فولادی، مسی و دیگر مواد در بازار عرضه می‌شوند.

این نوع واشرها از مقاومت بالایی در برابر فشار و دما برخوردارند؛ از این رو در درجه حرارت بالا از گسکتهای فلزی استفاده می‌شود. همین امر سبب شده قیمت واشرهای فلزی نسبت به سایر مدل‌ها بالاتر باشد.

 

گسکت کامپوزیت یا نیمه فلزی

گسکت‌های نیمه فلزی ترکیبی از دو ماده یا بیشتر، تولید می‌شوند. ترکیب فلز و غیر فلز در این گسکت سبب استحکام و ظرافت محصول و همیچنین میزان آب‌ بندی بالای آن می‌شود.

کلاس‌های 150 تا 2500 از گسکت‌ های پرکاربرد نیمه فلزی هستند. که از انواع‌ ها می‌توان به گسکت اسپیرال، شانه‌ای ژاکتی و… اشاره کرد.

 

گسکت غیر فلزی

از گسکت‌‌های فلزی در دمای پایین استفاده خواهد شد چرا که این واشرهای غیر فلزی می‌توانند به راحتی و با فشار کم فشرده شوند.

گسکت‌ های غیر فلزی که با عنوان واشر نرم نیز شناخته می‌شوند، در دسترس‌ترین واشرها هستند که قیمت مناسبی نیز دارند. از پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به گسکت‌ های گرافیتی، تفلون و لاستیکی اشاره کرد.

 

گسکت‌ بر اساس شکل و کاربرد:

گسکت رینگی

جنس گسکت رینگی از فولاد نرم و آلیاژهای مربوطه است. این گسکت اغلب در شیار فلنج ­های RTJ و در مواردی که فشار بالایی در سیستم وجود داشته باشد، کاربرد دارد.

درزبندی گسکت رینگی در واقع اتصال خود گسکت با شیار فلنج است که این شیار نباید هیچ‌گونه برجستگی یا عیبی داشته باشد؛ در غیر این صورت، گسکت آسیب دیده و نشتی رخ می‌دهد.

همچنین برای آشنایی بیشتر میتوانید به فلنج چیست و انواع فلنج مراجعه کنید.

گسکت‌­های رینگی به ۴ نوع تقسیم می­‌شوند:

R، (معروف­ترین و پرکاربردترین)، RX، BX و AX که در زیر به معرفی مختصر هر یک می پردازیم.

 گسکت رینگی R

این رینگ‌ها در دو مقطع زیر استفاده می‌شود:

  • بیضوی Oval
  • 8 ضلعی Octagonal

از مقطع بیضوی معمولا برای فلنج RTJ با سطح تخت و برجسته استفاده می‌شود. مقطع ۸ ضلعی نوعی از بیضوی است که برای آب‌بندی کاربرد دارد. این رینگ‌ها معمولا برای کلاس‌های کاری ۱۵۰۰ به بالا استفاده خواهند شد و کلاس ۹۰۰ کاربرد چندانی ندارند.

گسکت رینگی RX

گسکت رینگی RX به شکل ۷ ضلعی بوده و پهن­ تر از نوع R است. این نوع گسکت رینگی در فلنج­های سرچاهی تا کلاس کاری ۱۵۰۰ کاربرد دارد. معمولا این نوع گسکت در سیستم‌هایی که بارهای ضربه‌ای و ارتعاشی را تحمل می‌کنند به‌کار برده می‌شوند.

گسکت رینگی BX

این نوع گسکت‌های رینگی در کلاس کاری ۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ کاربرد دارند. قطر گسکت رنگی نوع BX در مقایسه انواع دیگر رینگی به دلیل نوع شیار خاصی که دارد، قابل جایگزین با سایر مدل‌ها نیستند.

گسکت رینگی Ax

گسکت رینگی AX، وزن کمی داشته نصب آن‌ها در زمان کوتاهی انجام می‌شود. این نوع گسکت‌ها در سیستم‌های حفاری دریایی کاربرد‌های متعددی داشته و هرچه فشار بیشتری به آن‌ها وارد شود، ویژگی ضد نشتی آن‌ها عملکرد بهتری خواهد داشت.

به همین دلیل برای دما و فشارهای بسیار بالا مناسب هستند. از سایر کاربردهای گسکت AX می‌توان به صنایع نفت و گاز و پتروشیمی اشاره کرد.

 

و در آخر

به شما بزرگواران پیشنهاد می کنیم که دیگر وبلاگ‌های مارا نیز مشاهده بفرمایید

و همچنین می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر تماس بگیرید.

شماره تماس :

09123188890

09121580034

02133970907

واتساپ: 09123188890

ایمیل: Silicon.nasuz@gmail.com

اینستاگرام: silicon.nasuz@

حجره اینترنتی: silicon-nasuz-parsian

ساعت کاری و پاسخگویی تلفنی شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸ عصر ، پنجشنبه ۹ صبح الی ۱۳ ظهر


سیلیکون نسوز چیست؟, تولید پروفیل تی شکل سیلیکونی , تولید شیلنگ سیلیکونی , تولید پروفیل سیلیکونی, پروفیل سیلیکونی یوشکل , پروفیل سیلیکونی شیاری , پروفیل سیلیکونی آلمانی بادشونده, پروفیل سیلیکونی نسوز, تولید نوار آبندی, تولید نوار آبندی سیلیکون اسفنجی, شیلنگ های سیلیکونی, پروفیل سیلیکونی نسوز, شیلنگ سیلیکونی,ورق نسوز, کاسه نمد, پارچه نسوز, ورق فیبری, ورق سیلیکون, ورق ارتالون, ورق پلی آمید, ورق پلی اتیلن, ورق اسفنجی, نوار لاستیکی ساده, نوار لاستیکی منجید دار, نوار لاستیکی ضد اسید, نوار لاستیکی ضد روغن , نوار لاستیکی ضد سایش, نخ های گرافیتی, نخ تفلنی,بهترین تولید کننده سیلیکون نسوز در تهران, گسکت چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *