بلاگ

آب بندی فلنج ها چیست

آب بندی فلنج ها چیست

آب بندی فلنج ها چیست ؟

فلنج های قطعات فولادی می باشند که برای برقراری اتصال به کار می روند و می توانند لوله را به اقلام پایپینگی دیگر از جمله لرزه گیر، شیرآلات و … متصل کنند. روش های گوناگونی جهت اتصال لوله و اقلام آن به همدیگر و یا به تجهیزات وجود دارد، مانند جوشکاری و … که یکی از این موارد اتصالات فلنجی میباشد.

 

 فلنج فلت جوشکاری صاف

مزیت:

راحت برای بدست آوردن مواد ، ساخت ساده ، کم هزینه و بسیار پرکاربرد

معایب:

استحکام ضعیف است ، بنابراین نباید در سیستم لوله کشی فرآیند شیمیایی و در موارد زیاد و بسیار خطرناک با نیاز و عرضه ، نیاز به خلا vac قابل اشتعال ، انفجار و زیاد استفاده شود.

انواع سطح آب بندی صاف و برجسته هستند.

آب بندی فلنج ها چیستآب بندی فلنج ها چیست

 فلنج جوش تخت با گردن

فلنج جوشکاری مسطح گردن متعلق به سیستم استاندارد فلنج استاندارد ملی است. این یکی از مظاهر فلنج استاندارد ملی (همچنین به عنوان فلنج GB نیز شناخته می شود) ، و یکی از فلنج های رایج در تجهیزات یا خطوط لوله است.

مزیت 

نصب در محل راحت تر است ، و فرایند جوشکاری در درز را می توان حذف کرد.

معایب:

ارتفاع گردن فلنج های جوش داده شده مسطح با گردن نسبتاً کم است که باعث بهبود سفتی و ظرفیت حمل فلنج می شود. در مقایسه با فلنج جوشکاری لب به لب ، حجم کار جوشکاری زیاد است ، مصرف میله جوش زیاد است و نمی تواند درجه حرارت و فشار بالا ، خمش مکرر و نوسانات دما را تحمل کند.

 

 فلنج جوشکاری محدب با گردن

فرم های سطح آب بندی فلنج جوش لب به لب با گردن عبارتند از:

سطح برجسته (RF) ، سطح مقعر (FM) ، سطح محدب (M) ، سطح تنون (T) ، سطح شیار (G) ، سطح کامل (FF).

 

موارد تأثیر گذار در آب بندی فلنج ها

فشار سیال: میزان فشار سیال می تواند تعیین کننده ی میزان آب بندی فلنج ها باشد. در مواردی که فشار سیال بالا باشد، آب بندی فلنج ها با ضخامت و مقاومت بالاتری ایجاد شود.

ماهیت سیال: ماهیت سیال می تواند در تعیین جنس قطعات در آب بندی فلنج ها تأثیرگذار باشد. اگر جنس قطعات آب بند به درستی انتخاب نشود ممکن است مواد یا ترکیبات موجود در سیال بتوانند به راحتی موجب خوردگی با هرز رفتن قطعات آب بندی شوند و متعاقباً نشتی را به دنبال داشته باشند.
دمای سیال: در آب بندی فلنج ها باید دمای سیال را نیز مورد توجه قرار می دهیم. در دمای بالای سیال نیازمند استفاده از آب بندهایی هستیم که در مجاورت حرارت سیال تغییر شکل ندهند و یا ذوب نشوند.

 

آب بندی فلنج ها چگونه انجام می شود؟

آب بندی فلنج ها با استفاده از قطعاتی به نام گسکت انجام می شود. گسکت ها انواع و اندازه های مختلفی دارند. این قطعات با متریال های مختلفی ساخته می شوند تا در برابر دما و ماهیت های متفاوت سیالات مختلف، مقاومت لازم را داشته باشند.

گسکت (gasket) به عنوان قطعه ی نشتی گیر در آب بندی فلنج ها مورد استفاده قرار می گیرد. گسکت ها را ما بین دو فلنج قرار می دهند. اکثر فلنج ها معمولاً با استقاده از پیچ و مهره بسته می شوند.

در این حالت گسکت ها نیز می توانند بر روی خود جای پیچ داشته باشند البته برخی از این گسکت ها ممکن است سوراخی بر روی خود نداشته باشند. انتهای پیچ ها بر روی گسکت ها فرود می آیند و تا حد ممکن بر روی این قطعات فشرده و محکم می شوند. در این حالت گسکت فاصله ی میان دو فلنج را تا حد ممکن آب بندی می کند.

در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی از گسکت های تخت بین دو فلنج استفاده می شود.

 

سطح آب بندي فلنج‌ها

از قطعات بسيار پر مصرف در صنايع نفت و گاز، فلنج ها هستند. فلنج ها نه تنها بصورت مجزا، بلكه بصورت قسمتي از ادوات مورد مصرف در اين صنايع مانند شيرها، ادوات و اتصالات فلنجي و … نيز ديده مي‌شوند.

فلنج ها بسته به شرايط مصرف در انواع گوناگوني ساخته مي‌شوند كه اين تنوع معمولا در نحوه اتصال آنها به لوله و يا سطح تماس آنها با فلنج كناري به واسطه گسكت است.

سطح تماس فلنج ها به يكديگر، سطح آببندي فلنج ناميده مي‌شود. فلنجه اي داراي سطح رايس فيس (Raised Face) يكي از پركاربردترين فلنج ها مي‌باشند و در اين چند سطر در مورد كيفيت سطح آنها اشاره خواهد شد.

 

و در آخر

به شما بزرگواران پیشنهاد می کنیم که دیگر وبلاگ‌های مارا نیز مشاهده بفرمایید

و همچنین می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر جهت خرید انواع ورق نسوز با مجموعه سیلیکون نسوز تماس بگیرید.

شماره تماس :

۰۹۱۲۳۱۸۸۸۹۰
۰۹۱۲۱۵۸۰۰۳۴
۰۲۱۳۳۹۷۰۹۰۷

ساعت کاری و پاسخگویی تلفنی شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸ عصر ، پنجشنبه ۹ صبح الی ۱۳ ظهر

ایمیل : Silicon.nasuz@gmail.com
واتساپ: 09123188890
اینستاگرام : silicon.nasuz@
حجره اینترنتی : silicon-nasuz-parsian

سیلیکون نسوز چیست؟, تولید پروفیل تی شکل سیلیکونی , تولید شیلنگ سیلیکونی , تولید پروفیل سیلیکونی, پروفیل سیلیکونی یوشکل , پروفیل سیلیکونی شیاری , پروفیل سیلیکونی آلمانی بادشونده,آب بندی فلنج ها چیست، پروفیل سیلیکونی نسوز, تولید نوار آبندی, تولید نوار آبندی سیلیکون اسفنجی, شیلنگ های سیلیکونی, پروفیل سیلیکونی نسوز, شیلنگ سیلیکونی,ورق نسوز, کاسه نمد, پارچه نسوز, ورق فیبری, ورق سیلیکون, ورق ارتالون, ورق پلی آمید, ورق پلی اتیلن, ورق اسفنجی, نوار لاستیکی ساده, نوار لاستیکی منجید دار, نوار لاستیکی ضد اسید, نوار لاستیکی ضد روغن , نوار لاستیکی ضد سایش, نخ های گرافیتی, نخ تفلنی,بهترین تولید کننده سیلیکون نسوز در تهران, نوار تسمه نقاله، آب بندی فلنج ها چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *